NEWS:       CRASH TEST LANOSA      
+ wybierz menu +
MENU v.1
Dane Techniczne Zdjęcia Kody Usterek Historia Lanosa Kody VIN Nasi Użytkownicy Forum

KODY USTEREK

Jak odczytać kod usterki?

Gdy podczas użytkowania Lanoska zapali nam się kontrolka CHECK na tablicy rozdzielczej możemy sami odczytać kod usterki i sprawdzić go w tabeli zamieszczonej poniżej. Do tej operacji potrzebny będzie tylko kawałeczek drutu, a najlepiej zwykły biurowy spinacz, który "rozciągamy". Bierzemy spinacz i latarkę i idziemy do samochodu. Siadamy sobie na siedzeniu pasażera. Patrząc od frontu na schowek, z lewej strony od spodu, znajduje się złącze diagnostyczne. Oglądamy je sobie oświetlając latarką i widzimy, że ma ono opisane piny, a nas interesują dwa: A i B. I właśnie je mostkujemy spinaczem (innym drucikiem). Teraz wkładamy kluczyk do stacyjki i przekręcamy w pozycję zapalenia się kontrolek. W tym momencie zacznie pracować wentylator chłodnicy- jest to normalne, więc się tym nie przejmujemy. Teraz najważniejsze- odczytanie kodu usterki. Pierwszym kodem jaki się nam pokaże, będzie kod 12. Po nim pokaże się kod informujący nas o tym co się działo z naszym samochodem.

Jednak odczytanie nie jest takie proste. Każdy kod jest pokazywany trzykrotnie w odstępie 3,2 sekundy. Natomiast przerwa między "składnikami" kodu wynosi 1,2 sekundy. Np. kod 12 wygląda tak: mrugnięcie <1,2s> mrugnięcie <0,4s> mrugnięcie. I taka liczba mrugnięć powtarzana jest trzy razy. Po niej następuje wyświetlenie właściwego kodu informującego o danej usterce.

Dla przykładu usterka nr 32: mrugnięcie <0,4s> mrugnięcie <0,4s> mrugnięcie <1,2s> mrugnięcie <0,4s> mrugnięcie- tak wygląda kod 32, który też oczywiście jest powtarzany trzykrotnie.
 
Nie w każdym przypadku złącze diagnostyczne jest opisane, dlatego też niżej zdjęcie złącza (widok od frontu, czyli z pozycji pasażera)

Kod usterki Element, w którego obwodzie powstała usterka Opis usterki
1 Moduł sterowania skrzynią automatyczną (TCM) Niski sygnał
2 Moduł sterowania skrzynią automatyczną (TCM) Wysoki sygnał
3 Wentylator 2 Przerwa lub zwarcie do masy (-) w obwodzie niskiej prędkosci wentylatora (pomiędzy modułem ECM, a przekażnikiem wentylatora)
4 Wentylator 2 Przerwa lub zwarcie do zasilania (+) w obwodzie niskiej prędkosci wentylatora (pomiędzy modułem ECM, a przekażnikiem wentylatora)
5 Wentylator 1 Przerwa lub zwarcie do masy (-) w obwodzie niskiej prędkosci wentylatora (pomiędzy modułem ECM, a przekażnikiem wentylatora)
6 Wentylator 1 Przerwa lub zwarcie do zasilania (+) w obwodzie niskiej prędkosci wentylatora (pomiędzy modułem ECM, a przekażnikiem wentylatora)
7 Zawór recyrkulacji spalin (EGR) Zwarcie do masy (-) w obwodzie pomiędzy złączem cewki zaworu EGR, a złączem modułu ECM
8 Zawór recyrkulacji spalin (EGR) Zwarcie do zasilania (+) w obwodzie pomiędzy złączem cewki zaworu EGR, a złączem modułu ECM
12 Czujnik położenia wału korbowego (CPS) Brak sygnału obotu wału korbowego
13 Sonda lambda Napięcie z sondy lambda w granicach 340-550 mV
14 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej (CTS) Sygnał z czujnika temperatury płynu chłodzącego dla temperatury powyżej 146 stopni Celsjusza
15 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej (CTS) Sygnał z czujnika temperatury płynu chłodzącego dla temperatury poniżej -35 stopni Celsjusza
16     Czujnik spalania detonacyjnego Niewłaściwy sygnał z czujnika
17 Wtryskiwacz Zwarcie do masy wtryskiwacza
18 Moduł ECM Błędny sygnał z czujnika spalania detonacyjnego
19 Czujnik położenia wału korbowego (CPS) Niewłaściwy sygnał z czujnika
21 Czujnik położenia przepustnicy (TPS) Za wysokie napięcie
22 Czujnik położenia przepustnicy (TPS) Za niskie napięcie
23 Czujnik temperatury powietrza dolotowego (MAT) Sygnalizacja zbyt wysokiej temperatury - powyzej 140 stopni Celsjusza
24 Czujnik prędkości samochodu (VSS) Sygnał z czujnika VSS <6 km/h i czujnika MAP <25kPa
25 Czujnik temperatury powietrza dolotowego (MAT) Sygnalizacja zbyt niskiej temperatury - ponizej -38,5 stopni Celsjusza
26 Czujnik ciśnienia w układzie klimatyzacji (ACP) Zbyt wysokie ciśnienie w układzie klimatyzacji >3115 kPa
27 Przekaźnik pompy paliwa Zwarcie do masy
29 Przekaźnik pompy paliwa Przerwa w obwodzie zasilania
32 Czujnik ciśnienia bezwzględnego (MAP) Za wysokie napięcie
33 Czujnik ciśnienia bezwzględnego (MAP) Za niskie napięcie
34 Regulator biegu jałowego (IACV) Oboty silnika przy zamkniętej przepustnicy różnią się od założonych obrotów biegu jałowego o 170 obr/min
35 Styk B modułu ECM Zwarcie do zasilania (+)
41 Styk A modułu ECM Zwarcie do zasilania (-)
42 Czujnik tlenu Uboga mieszanka, napięcie poniżej 274 mV
44 Czujnik tlenu Bogata mieszanka, napięcie powyżej 865 mV
45 Akumulator Za wysokie napięcie
49 Moduł ECM Niewłaściwie zainstalowana pamięc EPROM
51 Moduł ECM     Usterka w układzie immobilizera
53 Moduł ECM Usterka pamięci ECM (EPROM)
55 Zawór pochłaniacza oparów paliwa (CCP) Zwarcie cewki zaworu do masy
61 Zawór pochłaniacza oparów paliwa (CCP) Zwarcie do zasilania
62 Styk B modułu ECM Zwarcie do masy
63 Styk A modułu ECM Zwarcie do masy
64 Przekażnik sprężarki klimatyzacji Zwarcie do masy
88 Przekażnik sprężarki klimatyzacji Za wysokie napięcie
93 Moduł ECM Usterka